Min viktresa

Jag är en tjej på 19 år som har gett mig fan på att det här är min sista viktresa. Häng med! Mål 1: -10 kg (3 april 2014) Mål 2: -15 kg Mål 3: - 20 kg

Matvanor - snacks

Publicerad 2014-02-11 22:11:51 i Mat,

Har redan börjat få ångest inför helgen. Helgerna är alltid värst för mig och det känns som en omöjlighet att vara nyttig. Jag vet att fredagen kommer bli onyttig, ska på en födelsedagsfest vilket innebär onyttiga efterrätter och alkohol. Ska göra mitt bästa för att dra ner på båda. Men om man tänker en vanlig helgdag så är det så gott som omöjligt för mig att vara nyttig. Detta beror nog mest på att jag har ett enormt sötsug, men också på att man är så van att unna sig något gott på helgerna. Vilket är ganska hemskt. 
 
Jag googlade runt lite och hittade några recept och förslag på lite nyttigare snacks som jag tyckte lät gott:

Ungsbakad kaka med chokladbotten och bananfyllning:

Ingredienser chokladsmet:
Havregryn 1 dl
Kakao 1 msk
Mjölk 1 tsk
Mosad banan ½

Ingredienser banansmet:
Havregryn 2 msk
Kokosflingor 1 msk
Mosad banan ½ st
Bakpulver ¼
Mjölk, endast en liten skvätt

1. Blanda ihop de två olika smeterna i varsin skål.
2. Forma chokladen till en liten skål och fyll den sedan med banansmeten på en plåt med bakplåtspapper.
3. Stoppa in i ugnen i ungefär 15 minuter på 175 grader.

Hittade detta recept på den här bloggen! (Observera att jag ej har testat detta, utan endast tyckte att det lät som ett bra och gott recept!)

 

Kokosbollar

Mixa 2 dl havregryn och 2dl cashewnötter till ett mjöl.
Blanda mjölet med 3-4 msk kakao, 3 msk mjölk, 3msk kvarg, en skvätt kaffe och 3-4 msk honung.
Rulla till bollar och doppa i kokos.

Även detta är ett recept jag hittade på nätet!

 

Bananglass

Skala 2 mogna bananer. De får gärna vara fläckiga.
Skär dem i skivor.
Lägg skivorna på en tallrik och sätt in i frysen i 1-2 timmar.
Lägg i de frusna bananskivorna i en matberedare eller mixer.
Mixa tills du fått en krämig blandning.
Frys in i en lufttät förpackning tills hela glassen blivit fast. Klart!

Det här var också ett recept jag hittade som jag tyckte lät supergott (det såg ännu godare ut)!

 

Sen har jag också några klassiker som jag brukar köra på när jag är godis sugen men ändå vill vara nyttig: 

Några bitar mörk choklad

Dip och grönsaksstänger (morötter, paprika eller/och gurka)

Smaksatt kesella med frusna bär 

Frysta hallon/blåbär

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela